ECI, dat ooit furore maakte als postorderbedrijf voor boeken, gaat zich nog sterker profileren als een online boekwinkel. In dat opzicht werd er een nieuwe website opgestart en kwam er een nieuw logo en een nieuwe slogan.
Vaste klanten
De nieuwe slogan luidt nu simpelweg ‘de online boekwinkel’. Dat wil echter niet zeggen dat ECI volledig afstapt van het systeem waarbij hun leden extra kortingen kunnen krijgen. Klanten van de online boekwinkel worden voortaan echter automatisch ‘vaste klant’ als ze jaarlijks meer dan drie boeken kopen. Vaste klanten krijgen zo 20 procent korting op hun aankopen. Er zijn wel geen verplichtingen meer, zoals voorheen het geval was.
ECI kwam in 2014 na een faillissement in handen van Novamedia, dat de boekenclub opnieuw wilde laten groeien. Daarbij zette Boudewijn Poelmann, directeur van Novamedia, onmiddellijk het oude systeem stop met de vaste maandelijkse aankoop en maakte hij werk van een nieuwe digitale strategie. Hij stelde dat ECI ook het doel zal hebben om steeds goedkoper te zijn dan Amazon.
Voor het faillissement had ECI ongeveer 200 werknemers in dienst, maar na de doorstart bleven er daar nog slechts 30 van over.