23 miljoen rekeninghouders
PayLib is meteen ontwikkeld voor betalingen via pc en laptop, smartphone en tablet en wordt gratis aangeboden aan de alles samen 23 miljoen rekeninghouders van de drie grootbanken. Ter vergelijking: PayPal, marktleider bij onze zuiderburen, beheert momenteel zo’n 7 tot 8 miljoen accounts in Frankrijk.
Om zoveel mogelijk klanten over de streep te trekken, wijzen de banken op eenvoud en veiligheid. Het eerste argument speelt vooral in vergelijking met de kredietkaarten als Visa of Mastercard: gedaan met het intikken van de 16 cijfers van de kaart, gevolgd door de vervaldatum en de vier cijfertjes op de achterzijde.
Al zal toch vooral het tweede argument, dat van de veiligheid, de doorslag geven: volgens de initiatiefnemers is Paylib de enige betaaloplossing die garandeert dat de betaalgegevens de bank niet verlaten. De consument moet – getuige het promofilmpje op YouTube – enkel het Paylib-logo aanklikken, zich identificeren en zijn geheime paswoord ingeven, waarna de bank zorgt voor de rest.
Interesse van grote (r)etailers
De drie grootbanken maken zich sterk dat ze met hun 23 miljoen rekeninghouders op termijn een derde van de onlinebestedingen voor hun rekening moeten kunnen nemen. Zeker wanneer ook andere banken zouden toetreden, want dan zou een enorme “kritische massa” ontstaan waar internetverkopers niet meer omheen kunnen.
Dat verklaart wellicht waarom vandaag al “acht van de vijftien grootste webshops in Frankrijk reeds principieel akkoord zijn gegaan”, aldus de initiatiefnemers. Bij die acht zitten grote namen als Voyages-sncf.com, VentePrivee.com, Leroy Merlin en PriceMinister. Dat PayLib genoegen neemt met een lagere commissie dan PayPal (dat 3% vraagt), zal zeker hebben geholpen…
Gedurfd initiatief
Toch vragen waarnemers zich af of de Franse banken niet veel te laat komen. Met 193 miljoen gebruikers wereldwijd en zo’n 7 à 8 miljoen in Frankrijk is PayPal niet alleen ‘incontournable’, het kan ook al bogen op ruim tien jaar ervaring en wordt zo goed als overal ter wereld aanvaard.
En dan is er nog het Kwixo-debacle: dat online betaalplatform van Frankrijks grootste bankengroep Crédit Agricole werd twee jaar geleden met veel bombarie gelanceerd en mikte op “5 à 6 miljoen gebruikers binnen de vier tot vijf jaar”. De realiteit oogt echter totaal anders: vandaag zijn er nog maar 450.000 gebruikers en doen slechts 1.200 webshops mee, bij wie niet één van de 15 grootste in Frankrijk. Om maar te zeggen dat de strijd nog lang niet gewonnen is…