Als we medeoprichter Joris Beckers mogen geloven, dan zal online supermarkt Picnic doen voor food wat Zalando deed voor mode. Zijn visie op het nieuwe boodschappen doen zet hij uiteen op het komende RetailDetail Congress, op 28 april.
Gratis thuisbezorgd
In september 2015 ging het onlinesupermarktconcept Picnic van start in het Nederlandse Amersfoort. Consumenten kunnen hun boodschappen bestellen via een app en de waren worden gratis thuisbezorgd met elektrische busjes. Picnic belooft daarbij alle boodschappen voor de laagste prijs: zowel A-merken, huismerken als vers. “Elke nacht checken we 50.000 prijzen”, zo klinkt het.
Dat is meer dan opmerkelijk, want de meeste supermarktketens verkiezen een ‘click & collect’-concept, rekenen servicekosten aan en geven geen prijsgarantie. Het opzetten van een e-commerceorganisatie is nu eenmaal een kostelijke zaak en de foodmarges zijn flinterdun. Maar je kunt het ook anders zien: “‘De concurrentie is afhankelijk van de 5 procent die bereid is te betalen voor bezorging. Wij mikken op de andere 95 procent van de klanten.”
Geen verspilling
Twee drempels houden een doorbraak van online boodschappen doen tegen, vertelde Joris Beckers bij de start van Picnic aan vakblad Twinkle: “Ten eerste de prijs, want bezorgen is nu gewoon duur, ten tweede het lange wachten door de grote tijdvakken. En dus besloten we iets te ontwerpen wat die twee punten adresseert: een nieuwe, totaal gekoelde voedselketen.”
Wat maakt Picnic anders dan andere e-commerceoplossingen? “Wij hebben geen dure winkels, wel slimme autootjes.” De websupermarkt kiest er inderdaad voor om met elektrische busjes te leveren. Ook gaat Picnic ervan uit dat online verkopen verspilling tegengaat. De e-tailer koopt enkel in wat er besteld is, en hoeft in theorie dus niks weg te gooien. Inkopen doet Picnic via Boni, lid van inkooporganisatie Superunie.
Zoals de melkboer
Hoe het werkt? Tot elf uur ’s avonds kunnen consumenten bestellen. Dan gaan de orders buiten en ’s nachts leveren de versleveranciers in het centrale distributiecentrum in Nijkerk. Van daaruit gaan de bestellingen naar lokale hubs. Daar worden ze in gekoelde elektrische busjes geladen, die de boodschappen in vaste rondes aan huis leveren, drie keer per week op vaste tijdstippen. “Een beetje zoals de melkboer vroeger”, zegt Beckers.
Een hoogtechnologische melkboer dan wel, want consumenten kunnen de autootjes zien rijden op het scherm van hun smartphone. Daardoor weten ze exact hoe laat hun bestelling wordt afgeleverd. Ze zien ook het profiel van de bezorger en weten dus wie er zal komen aanbellen.
Picnic begon voorzichtig: voorlopig is het marktgebied beperkt tot de regio’s Amersfoort, Leusden en Soest. Almere, Apeldoorn en Utrecht worden de komende maanden aangepakt. Intussen heeft tien procent van Amersfoort weleens boodschappen bij Picnic besteld. Ruim de helft daarvan is wekelijks klant bij de websupermarkt en het omzetaandeel van versproducten ligt volgens Distrifood rond de 50 procent. Op de recente Thuiswinkel Awards mocht Picnic alvast de award voor de beste startende webwinkel mee naar huis nemen.
Knappe koppen
Picnic werd opgericht door vier knappe koppen, echte doorgewinterde ondernemers. Joris Beckers en Frederik Nieuwenhuys komen van Fredhopper, een ontwikkelaar van intuïtieve zoek- en navigatiesoftware. Bas Verheijen is voormalig marketingdirecteur van C1000 en Michiel Muller is een zelfverklaard ‘serial entrepreneur’ die onder andere het netwerk van onbemande Tango-tankstations uitbouwde in Nederland, België en Spanje. Leuk detail: diezelfde Michiel Muller is de broer van Frans Muller, de ceo van Delhaize die ook spreekt op het RetailDetail Congress.
Joris Beckers spreekt tijdens het RetailDetail Congress op donderdag 28 april in Willebroek. Wil je erbij zijn? Surf snel naar retaildetail.be/events voor reservaties en meer info.