In 2015 is de online handel in België volgens ondernemersorganisatie Comeos met 15 procent gestegen ten opzichte van een jaar eerder. De totale online omzet komt zo uit op 6,46 miljard euro.
440.000 nieuwe klanten
In totaal was de online handel in België vorig jaar goed voor 7,13 procent van de totale omzet. Een jaar eerder was dat nog maar 6,44 procent. Langs de andere kant is het aandeel van de omzet dat naar het buitenland gaat ook met 11 procent gestegen. Momenteel gebeurt 46,8 procent van alle aankopen bij webwinkels over de landsgrenzen.
“Vorig jaar kwamen er 440.000 nieuwe klanten bij. Jammer genoeg zoeken die hun heil steeds vaker over de grenzen. De concurrentiehandicaps van onze Belgische handelaars geldt voor webshops dubbel en dik: de klant hoeft zich niet eens over de grens te verplaatsen, de buitenlandse webshops komen als het ware naar hem toe. Door arbeidskost, de grotere arbeidsflexibiliteit, door lagere btw, accijnzen en taksen en door goedkopere en snellere leveringen, kunnen die spelers vaak stukken sneller en goedkoper werken”, zegt Dominique Michel, CEO bij Comeos.
Eind 2015 is er wel al een sociaal akkoord bereikt om nachtwerk mogelijk te maken binnen de logistieksector bij e-commerce. Zo zullen er binnenkort ook in België ’s nachts orders kunnen verwerkt worden, wat de concurrentiepositie danig zal verbeteren. Ook de loonkloof neemt, dank zij de taks shift, wat af: tegen 2019 zouden we maar een verschil van 16% meer hebben, tegenover de 20% vandaag. Wat natuurlijk nog heel veel is.”
Ook de verzendkosten vanuit België moeten volgens Comeos omlaag. “Een pakket van twee kilo vanuit Brussel naar Wenen versturen, kost bijvoorbeeld 32 euro. Maar vanuit Wenen naar Brussel stuur je hetzelfde pakket op voor 14 euro. Er moet dus in de hele logistieke keten werk worden gemaakt van een eerlijk en gelijk speelveld binnen Europa.”