1 miljard tegen 2018 “niet te ambitieus”
Is dat miljard euro tegen 2018 niet te ambitieus? “Ik denk het niet”, zegt Zwart. “De overstap van de consument van het fysieke winkelen naar het online winkelen zit voor ‘producten met een stekker’ nog steeds in de beginfase. Dit betekent dat de sterke groei van de markt nog moet volgen.”
“Die 1 miljard euro houdt trouwens een gemiddelde jaarlijkse groei van de omzet met 26% in. Dat is relatief beperkt. Ik denk niet dat we ooit al een zo lage toename van onze verkopen hebben gehad. Tot vandaag halen we voor dit jaar een groei met 44%”, aldus nog Zwart.
De groei ziet Zwart overigens nog steeds in Nederland en België, waar het al de grootste online verkoper van elektrisch materiaal is: “We hebben voorlopig dan ook niet de intentie om er een nieuwe markt bij te voegen. Op het moment dat onze groei zal afzwakken, zal dat er ooit wel van komen, maar het is niet eenvoudig. Een nieuwe taal toevoegen, is meer dan een vertaling van de website. Je moet dan een pak zaken anders gaan doen. Denk maar aan het toevoegen van een anderstalige handleiding.”
30 miljoen euro investeringen per jaar
Om de toekomstige groei op te vangen, wil Coolblue dertig miljoen euro per jaar investeren. Voorts zal ook het personeelsbestand wellicht toenemen: “We werken met 1.250 mensen. Vorig jaar hebben we er 500 aangeworven, maar we kregen liefst 35.000 sollicitaties. Het moeilijkst te vinden zijn de softwareontwikkelaars: die moeten we uit heel Europa halen.”
Pieter Zwart maakte zijn toekomstplannen bekend tijdens een persbezoek aan zijn nieuw distributiecentrum in Tilburg. “We noemen dat ‘de grote schuur’, omdat hier alle grote verpakkingen vertrekken. De verzending van de kleine verpakkingen gebeurt nog vanuit ‘de kleine schuur’ in Capelle aan de IJssel.”
Het nieuwe magazijn is sinds juni van dit jaar volledig operationeel: op 22.000 m² worden 18.500 productvariëteiten gestockeerd. “We verkopen online alleen wat we in stock hebben. Klanttevredenheid is bij ons van prioritair belang en een klant wil nu eenmaal een snelle levering. Alles wat hij voor middernacht bestelt, krijgt hij de volgende dag zonder kosten geleverd. Bestelt hij voor 15u, dan kan hij nog een levering op dezelfde dag kiezen. En ook op zondag wordt geleverd. Voor ons is dat normaal: 14,3% van alle dagen in ons leven speelt zich op die dag af.”
“De keuze voor Tilburg was bewust”, aldus Zwart. Het ligt geografisch in het middelpunt van ons verzorgingsgebied.” Een extra magazijn in België vindt hij geen noodzaak. Welk deel van zijn omzet Coolblue.be haalt, wil Zwart overigens niet preciseren, “maar het gaat om tientallen procenten.”
Recentelijk deed Coolblue overigens een test in zijn nieuwe magazijn. “We probeerden een zo hoog mogelijk aantal pakketten te verwerken gedurende een halfuur. Dat was voldoende om onze pijnpunten bloot te leggen. Het liet ons toe om te zien waaraan we extra aandacht moeten besteden om de komende kerstdrukte op te vangen. Vaak ging het om kleine dingen, zoals een tekort aan karren aan de band waar de pakketten worden gesloten.”
Fysieke winkels verhogen online omzet
Naast de meer dan 325 gespecialiseerde webshops die samen Coolblue vormen, zoals laptopshop.be en zaagmachineshop.be, heeft het ook zeven fysieke winkels: vijf in Nederland, twee in België. “Die passen perfect in de strategie. Ze leveren immers een bijdrage aan de klantentevredenheid. Als een consument een complex product wil kopen, wil hij er zeker van zijn dat hij het juiste koopt.”
“Voorts is het handig dat een consument er ook na de aankoop terecht kan indien hij nog wat hulp wil bij het juiste gebruik van een toestel. We zien dan ook dat onze omzet op de webshop in een bepaalde regio stijgt als we er een fysieke winkel openen.” Meer fysieke winkels openen is dan ook een logische volgende stap: twee jaar geleden al gaf het bedrijf toe te zoeken naar geschikte terreinen in Leuven en Hasselt.