“We maken vele miljoenen per jaar winst, maar dat hangen we uit bedrijfsoogpunt niet aan de grote klok.” Dat zegt Pieter Zwart van Coolblue in de krant De Telegraaf. Met dank aan de “succesvolle fysieke winkels” en de “lage retourpercentages”.
Groei al jaren sterker dan de markt
Hoewel Pieter Zwart in het artikel ‑ dat de titel “Leve de winkel van steen” meekreeg ‑ niet het achterste van zijn tong laat zien, bevestigt hij wel dat Coolblue al jaren winst maakt: “Vele miljoenen per jaar, maar dat hangen we uit bedrijfsoogpunt niet aan de grote klok. En ook in de eerste twee maanden van dit jaar loopt het enorm goed.”
Coolblue realiseerde vorig jaar een omzet van 555 miljoen euro en groeit al jaren veel sneller dan de markt: +48% in 2012 en 2013, +45% in 2014 en vorig jaar +54%. Een succes dat de mede-oprichter onder meer toeschrijft aan de succesvolle fysieke winkels ‑ Coolblue heeft er intussen vijf in Nederland twee in België ‑ en de lage retourpercentages.
Nog twee nieuwe winkels dit jaar
Zwart noemt de fysieke winkels “zeker succesvol” en hoopt er “dit jaar nog minstens twee” te openen. “Deze winkels zijn vooral bedoeld voor bepaalde productgroepen, zoals telefoons en televisies. Voordat de mensen zo’n product via internet aanschaffen, willen ze vaak zien wat ze kunnen. Is de beeldkwaliteit van die duurdere televisies echt beter? Daar zijn deze winkels voor bedoeld. Zie het als een extra service.”
Concrete retourpercentages geeft Zwart niet, maar hij noemt ze helemaal niet zo hoog: “Wij verkopen geen kleding of hoog gehakte laarzen, maar vaak artikelen waarvan de consument precies weet wat hij krijgt. Bestelt hij een zwarte laptop, dan krijgt hij een zwarte en dan gaat hij hem meestal niet ruilen voor een witte.”