Coolblue heeft bij Rabobank een kredietlijn moeten openen om de dividenden van 2015 uitbatetalen aan de aandeelhouders. Volgens CEO Pieter Zwart is dat echter geen enkel probleem en blijft Coolblue gewoon sterk groeien.
Stijgende kosten
De cijfers van Coolblue werden onlangs gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel en daaruit blijkt dat de omzet van de retailer ook in 2015 sterk is gestegen. In totaal haalde Coolblue een omzet van 555 miljoen euro, 54 procent meer dan een jaar geleden. Daarbij halveerde de winst wel naar 3,1 miljoen euro.
Die halvering is een gevolg van de groei van het bedrijf, die ook heel wat kosten met zich meebrengt. Zo heeft Coolblue momenteel al meer dan 1.000 werknemers in dienst en is het nog steeds op zoek naar meer medewerkers. Er werden ook heel wat investeringen gedaan in het ontwikkelen van nieuwe software, het vergroten van de naamsbekendheid en het openen van nieuwe magazijnen.
Lange termijn voorop
Zwart zegt dan ook aan Quote dat winstmaximalisatie op korte termijn helemaal geen doel is voor Coolblue. Volgens Zwart groeide Coolblue in de eerste drie maanden van 2016 opnieuw zeer sterk, ditmaal met meer dan 60 procent. “Overigens vinden we op lange termijn geld verdienen en klanten blij maken wel degelijk belangrijk.”
Om het dividend van 10,7 miljoen euro, iets hoger dan de 10,5 miljoen euro van 2014, uit te betalen werd daarom besloten om een kredietlijn van 48,5 miljoen euro te openen bij de Rabobank. “De kredietlijn is gebruikt om aandeelhouderszaken te regelen, onder andere het uitkeren van dividend”, aldus Zwart.