Behoort boodschappen doen binnenkort tot het verleden? Wel als het van Amazon afhangt. Afgelopen week ging immers de Amazon Dash Replenishment Service (DRS) van start: die bestelt automatisch producten wanneer de voorraad opraakt.
Geen druk op de knop meer nodig
We kenden al de Amazon Dash knop, die Amerikaanse consumenten in staat stelt om bijvoorbeeld wasmiddel, dranken, scheermesjes of luiers te bestellen met één eenvoudige druk op de kop (die Dash Buttons kun je trouwens komen bekijken in The Loop, het belevingsplatform van RetailDetail).
Nu gaat Amazon nog een stap verder, in samenwerking met enkele fabrikanten van slimme toestellen. Wie een compatibel model in huis heeft van een General Electric-wasmachine of een Brother-printer, hoeft sinds 19 januari niet eens meer op een knop te drukken: de toestellen registreren zelf wanneer ze wasverzachter of toner nodig hebben, en plaatsen automatisch hun bestelling bij Amazon.
Impact op retail?
De e-tailer wil de dienst snel uitrollen naar andere fabrikanten, waaronder Samsung, Brita, Sealed Air, August, Oster, Petnet, Purell en Whirlpool.
Amazon DRS geeft een idee van de mogelijke impact van smart homes en het Internet of Things op retail. Niet dat winkels meteen overbodig worden: de service werkt enkel met toestellen die hun voorraadniveau kunnen meten. Dat pak suiker in uw keukenkast blijft voorlopig nog buiten schot dus. Maar voor hoe lang?