163 euro per maand per Belg
Bijna de helft van de Belgen koopt dus al soms online en spendeert daarbij gemiddeld 163 euro per maand, dat is 30 euro (of een kwart) meer dan het jaar voordien. Op drie jaar tijd steeg het vertrouwen in e-commerce dan ook met 70%. Onlinekopers blijken behalve zeer tevreden – 96% had een probleemloze koopervaring – ook zeer loyaal: liefst 89% heeft de intentie bij webshops te blijven kopen.
In vergelijking met de eerste editie van de e-commercebarometer ziet Comeos alvast twee opmerkelijke verschuivingen, die de handelsfederatie doen besluiten dat e-commerce in ons land nu écht wel volwassen wordt:
“In vergelijking met vorig jaar is het aantal vervangingsaankopen met 4% gestegen tot 35%”, zegt Dominique Michel, gedelegeerd bestuurder van Comeos. “Een belangrijke verschuiving die aantoont dat e-commerce volwassen wordt, al geldt dat overigens nog niet voor alle producten. Wanneer mensen een emotionele band hebben met het product, willen ze het nog altijd keuren, voelen en zien in de winkel vóór ze het aankopen. Zo wordt een wasmachine probleemloos online gekocht, terwijl diezelfde klant voor een televisietoestel wel naar de winkel stapt.
Aankopen worden vaker door klant opgehaald: in vergelijking met vorig jaar worden 5% minder aankopen thuis of op kantoor geleverd. “Klanten halen vaker hun aankopen in een winkel of een ophaalpunt op. Dat is een logisch gevolg van de maturiteit die e-commerce bereikt.” Uiteraard zijn er verschillen tussen de sectoren: in de interieurbranche wordt 84% van de aankopen thuis afgeleverd (vaak grote, zware stukken zoals kasten), terwijl in de voeding haalt 59% van de klanten zijn bestelling zelf ophaalt. “Ze doen hun boodschappen steeds vaker online, maar zijn daardoor minder bereid te betalen voor thuislevering”, aldus nog Dominique Michel.
“Hotel & overnachtingen” sterkste groeier
De studie van Comeos peilde ook naar de populairste sectoren. Hotels (42%), mode (40%) en evenementen (38%) blijven duidelijk het populairst bij de Belgen, gevolgd door vliegtuig/boot/trein (34%), boeken (33%) en computerbenodigdheden (27%).
De hotelsector kende overigens de sterkste groei online, met +7% in één jaar tijd. Alle andere sectoren gingen er 2 tot 4% op vooruit.
Betaling moet eenvoudiger en makkelijker
De onlineklanten kiezen in 42% van de gevallen voor de webshop omdat het tijd bespaart en gemakkelijk gaat. Driekwart van hen betaalt ook online. “In nauwelijks 2% van de gevallen waren er betalingsproblemen”, zegt Dominique Michel.
Toch blijft net die betaling nog altijd een heikel punt voor te veel mensen, al gaat het ook daar de goede kant op: “Van de ondervraagden die nog niet online kochten, geeft 30% de betaling op als grootste drempel, tegenover 36% een jaar geleden. Allemaal willen ze een transparant, veilig en betrouwbaar online betaalsysteem”, aldus nog de Comeos-topman.
Dominique Michel pleit daarom voor een eenvormiger en gemakkelijker betaalsysteem, in plaats van de huidige keuzemogelijkheden (overschrijving, rechtstreekse koppeling met de bank, kredietkaarten, paypal enz.): “Voor de handelaren zijn al die opties complex om op te volgen“, meent Comeos. De handelsfederatie wil de mosterd halen in Nederland, waar het ‘iDEAL-platform’ al die betaalsystemen integreert. “Er lopen gesprekken met de banksector, maar in België zitten die nog in de beginfase.”