Alweer flinke stijging
Voor het vijfde jaar op rij liet Comeos een groot e-commerceonderzoek bij ruim 1.500 respondenten uitvoeren. Daaruit blijkt dat vorig jaar zo’n 7.040.000 Belgen online kochten (64%), bij wie 440.000 nieuwe klanten. In de vorige editie waren het er nog maar 6, 6 miljoen (600%), bij wie 330.000 die voor het eerst online kochten. Nederlandstaligen (68%) kopen meer online dan Franstaligen (59%), maar Franstaligen kopen dan weer meer mobiel (+4%). Nog opvallend: proportioneel even veel adolescenten als jonge veertigers (70%) en meer mannen (68%) dan vrouwen (61%) zijn e-consumers.
De Belg blijkt ook vaker online te kopen – bijna twee op de drie (64%) kopen intussen al minstens één keer om de twee maanden via internet – maar geeft wel minder uit dan het jaar voordien: gemiddeld 153 euro per maand. Online winkelen via de smartphone of tablet is dan weer nog lang niet ingeburgerd: 21% van de online klanten heeft al mobiele aankopen gedaan, slechts 2,5% shopt exclusief mobiel.
“Mensen met een hoog loon (75%) zijn vaker online klanten dan mensen met een lager loon (60%)”, stelt Dominique Michel, CEO van Comeos, vast. “Het aantal ‘big spenders’, die meer dan 100 euro per maand uitgeven, blijft wel stabiel.” Kleren en schoenen worden nog steeds vaak en veel gekocht (zie grafiek), voeding zal groeien, zo voorspelt de Comeos-topman: “Weinig mensen kopen voeding online (9%), maar ze doen dit wel frequent (40% intussen al meer dan 5 keer per jaar) en 44% verwacht dit in de toekomst nog vaker te doen.”
“Kannibalisatie online/offline blijft beperkt”
Uit de studie blijkt duidelijk dat webwinkels de fysieke winkel kunnen versterken. “Liefst 37% van de online aankopen zijn extra aankopen die niet plaatsgevonden zouden hebben zonder e-commerce. Bijna één vierde van de klanten neemt een kijkje in de fysieke winkel en koopt dan het product online, maar daar tegenover staat dat 45% van de bevraagden online zoekt alvorens in de fysieke winkel te kopen. Beide kanalen versterken dus elkaar, kannibalisatie is beperkt”, zegt Michel.
Tijdbesparing blijkt de belangrijkste motivatie om online te kopen. Dit argument wordt voor het eerst zelfs belangrijker dan de prijs. Al blijft bij de keuze van de webwinkel de prijs wel doorslaggevend, zo besluit de studie.