Tijdens het eerste kwartaal van 2016 heeft de e-commerce in België recordcijfers laten optekenen. De totale omzet van de online aankopen steeg dan ook met maar liefst 9 procent ten opzichte van een jaar eerder.
2,3 miljard euro
Zo gaf de Belg in het eerste kwartaal van dit jaar bijna 2,3 miljard euro uit online. Daardoor is e-commerce ondertussen goed voor 16 procent van alle aankopen. Een jaar eerder was dat nog maar 14 procent.
Er zijn ook steeds meer Belgische consumenten die online aankopen doen. Vorig jaar winkelde 74 procent minstens één keer online, terwijl dat dit jaar al gestegen is naar 76 procent. In totaal werden er zo 21,4 miljoen online aankopen gedaan, 7 procent meer dan in het eerste kwartaal van 2015.
Er wordt ook meer uitgegeven, want gemiddeld wordt er per aankoop 107 euro uitgegeven. Dat is een stijging van 2 euro ten opzichte van een jaar eerder. In 74 procent van de gevallen wordt er een product gekocht, maar 57 procent van de omzet wordt wel gehaald door diensten.
Opmars mobiele aankopen
De meeste aankopen worden gedaan in Media & Entertainment. Daar werden 4,45 miljoen aankopen gedaan, goed voor een bedrag van 110 miljoen euro. Qua volume wordt Media & Entertainment gevolgd door tickets voor attracties en events, telecom en kledij. Bij tickets en kledij was er wel sprake van een daling ten opzichte van een jaar eerder.
Op vlak van omzet werd er het meeste uitgegeven aan vliegtuigtickets en accommodatie. Daar werd gemiddeld 525 euro uitgegeven per aankoop. Dat is een fikse stijging ten opzichte van een jaar eerder, toen dat nog maar 481 euro was.
De meeste online aankopen worden nog steeds op een laptop gedaan, maar mobiele toestellen blijven daar terrein goedmaken. In het eerste kwartaal van 2015 gebeurde 1 op 8 aankopen via een mobiel toestel, maar in 2016 is dat al opgelopen naar 1 op 6.