Ambitie: top drie wereldwijd
Nog geen twee maanden nadat Carrefour in Frankrijk de aanval inzette op Amazon, gooit de Franse distributeur zich nu ook op de Spaanstalige markt (inclusief Baskisch en Catalaans) met zijn website Nolim.es – Carrefour heeft zijn e-readers ‘Nolimbook’ gedoopt.
Daarmee wil de distributeur de consument een alternatief aanbieden voor het Amerikaanse Amazon.com en een tegengewicht vormen tegen het Spaanse Tagus. Die joint venture werd in december 2013 opgericht door warenhuisketen El Corte Inglés en La Casa del Libro (dat al sinds 2011 aan de digitale weg timmert in Spanje).
Carrefour wil met Nolim in de loop van 2015 een van de drie grootste aanbieders in de sector van de Spaanstalige e-books worden. Daartoe mikt het meteen ook op de internationale markt (inclusief Zuid-Amerika) en zal het zijn huidige aanbod van 30.000 titels snel uitbreiden tot 200.000 via deals met andere grote distributeurs uit de wereld van het e-book. Daarvoor leidde Carrefour zo’n 500 gespecialiseerde medewerkers op.
De e-readers krijgen ook een aparte shop-in-shop in de 175 hypermarkten van Carrefour in Spanje. Behalve hypermarkten runt de Franse gigant in Spanje ook nog 112 Carrefour Market-supermarkten en 256 Carrefour Express-buurtsupermarkten.