Virtuele koopjeshoek
Met de website popup.be zet Carrefour een nieuwe stap in zowel de onlineverkoop als in het promoten van zijn non-foodassortiment. De webshop zal slechts op bepaalde momenten ‘open’ zijn, meer bepaald wanneer er een tijdelijke themaverkoop loopt. Carrefour noemt het zelf dan ook zijn “virtuele koopjeshoek”.
Om op de hoogte te blijven van wanneer er aanbiedingen zijn, kunnen klanten zich inschrijven via mail of worden ze verwittigd via de sociale media, banners op de Carrefour-website en folders. Over enkele weken kan men er ook voor opteren via sms op de hoogte te worden gehouden.
De distributiegroep belooft in de webshop relevante thema-aanbiedingen doen, met als voorziene thema’s bijvoorbeeld alvast tuinmeubilair, ’terug naar school’, Sinterklaas en wijnen. De producten worden er verkocht aan voordeel- of kortingsprijzen, of het kan gaan om een exclusief online aanbod.
Toenadering tot internauten
Momenteel staat de ‘pop-upwebshop’ weinig verrassend helemaal in het teken van de Rode Duivels. Wie er bestelt, betaalt online met debet- of kredietkaart en krijgt zijn bestelling thuisgeleverd. Maar net zoals eigen is aan het principe van ‘flash sales’, moeten consumenten er wel snel bij zijn als ze kans willen maken op een virtueel ‘koopje’: “Wie het eerst komt, het eerst maalt”, klinkt het in een persbericht. Zowel de tijd als de voorraad is immers beperkt.
Met de website hoopt Carrefour enerzijds een nieuw publiek (“de internauten”) te bereiken, terwijl het de pop-upsite anderzijds als een handig kanaal ziet om loten die te klein zijn om in de verschillende supermarkten aan te bieden toch nog van de hand te doen. Bovendien kan de site ook dienen om af en toe de overstock van winkels op te vangen.