De grootste internetretailer ter wereld, Alibaba Group, opent een kantoor in Amsterdam om Beneluxbedrijven te begeleiden naar de Chinese markt. Oud-Blokkertopman Roland Palmer is aangetrokken om Alibaba in de Benelux te leiden.
Groeiende Chinese consumentenmarkt
Alibaba Group wil bedrijven en overheden uit de Benelux begeleiden naar de sterk groeiende Chinese consumentenmarkt, waar vraag is naar kwalitatief hoogwaardige internationale producten. De Chinese consument kijkt onder meer naar de Benelux voor alle soorten voedingsproducten, zoals zuivel, chocolade en alcoholische dranken. Ook bloemen, consumentenelektronica, huishoudelijke producten, babyproducten en kinderspeelgoed zijn in trek.
Vanuit het nieuwe kantoor in Amsterdam zal Alibaba helpen bij het benoemen van interessante producten voor de Chinese markt, het aanbieden van deze producten op handelswebsites van Alibaba, het logistieke proces en het faciliteren van online transacties voor de Chinese consumentenmarkt en Chinese toeristen. Met de opening van het kantoor voor de Benelux zet Alibaba alweer een stap in zijn uitbreiding in Europa: eerder opende de e-tailer al kantoren in Italië, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk.
Poort naar China
Roland Palmer wordt directeur van Alibaba Group in de Benelux en lid van het Europese directieteam. Hij was voorheen onder meer CEO van Blokker Holding, strategieconsultant bij managementadviesbureau Bain & Company en manager bij bedrijven als Coca Cola Nederland en Unilever Foods UK.
“Dit is een spannende tijd om bij Alibaba Group te beginnen, zeker gezien de huidige groei van het bedrijf en de internationaliseringsplannen”, zegt hij. “We zijn al jarenlang bekend met de mogelijkheden om producten vanuit China naar Nederland te importeren, maar de wereld is snel aan het veranderen en met Alibaba Group als ‘de poort naar China’ ontstaat een grote kans om onze producten juist ook richting China te exporteren. De Chinese middenklasse bestaat uit 400 miljoen consumenten die internationale producten kopen. Naar verwachting zal dit aantal in de nabije toekomst toenemen tot 500 miljoen. Dit is goed nieuws voor het Nederlandse en Belgische bedrijfsleven. Ik kijk ernaar uit om merken en retailers uit de Benelux te introduceren bij deze Chinese consumenten, die staan te popelen om de kwaliteit van internationale producten te ervaren.”
Jorg Snoeck, oprichter van RetailDetail, vindt de benoeming van Palmer een sterke zet: “Roland Palmer was als laatste actieve lid van de Blokker-familie sinds 2009 in dienst van Blokker Holding en sinds oktober 2010 lid van de raad van bestuur. Na het overlijden van zijn oom Jaap Blokker in juli 2011 werd hij benoemd tot voorzitter van de raad van bestuur. Hij was verantwoordelijk voor de oprichting van Nextail, zowat het enige innovatieve idee sinds jaren bij Blokker. Echter, om onverklaarbare redenen verliet hij de familiale keten. Roland Palmer komt nu langs de grote poort het retaillandschap weer binnen!””