De Duitse vakorganisatie van de elektronische handel BVOH trekt aan de alarmbel: heel wat merkenfabrikanten werpen immers hindernissen voor de online handel op, stelt de organisatie.
Vooral kleinere retailers zijn de dupe
De hindernissen die merkenfabrikanten opwerpen om het de online handel te bemoeilijken, zijn divers: ze gaan van een slechtere dienst-na-verkoop voor goederen die via het internet werden verkocht over het slechts leveren van een beperkt gamma aan online doorverkopers tot het verbieden van de handelaar om de goederen ook via een online marktplaats te verkopen. Of nog: het verbieden van een opname van de merkproducten in een prijsvergelijking of het verbieden van een doorverkoop naar het buitenland.
Volgens de Duitse belangenorganisatie van de e-commerce, die in haar onderzoek 7.000 handelaars bevroeg, treffen de praktijken vooral kleine en middelgrote handelaars – zelfs in die mate dat duizenden verkopers in de Europese Unie in hun voortbestaan bedreigd zijn. Bovendien zijn ook de consumenten de dupe omdat de concurrentie niet voluit kan spelen, waardoor ze te veel betalen voor hun aankopen.
Namen noemen
Om de praktijken aan te klagen, zette de BVOH ook de internetpagina www.choice-in-ecommerce.org op, waarin ze bijna 2.000 bedrijven bij naam noemt, alsook welke praktijken hen worden aangewreven. De tien ondernemingen die het meest werden geciteerd, zijn Nike, Adidas, Deuter, Fossil, Soy, Trixie Heimtierbedarf, Apple, Dior, Lego en Nikon.
De BVOH roept de politiek dan ook op om de concurrentie-autoriteiten in de lidstaten van de Europese unie te versterken en de illegale praktijken die de concurrentie verhinderen eruit te halen.