Groei overtreft verwachtingen
“We hadden ons voorbereid op een sterke groei, maar de actuele cijfers overtreffen zelfs onze stoutste verwachtingen. In totaal verwerken we deze sinterklaasperiode voor België en Nederland meer dan 3 miljoen cadeautjes. We merken dat steeds meer consumenten vertrouwd raken met het gemak van online winkelen en gebruik maken van de mogelijkheid om vlak voor Sinterklaas nog de laatste inkopen te doen. De kans is dus groot dat deze piek nog zal aanhouden tot en met woensdag”, zegt Daniel Ropers, directeur bij Bol.com.
Tijdens die drukke dagen wordt Bol.com per dag meer dan 2 miljoen keer bezocht. Twintig procent van die bezoekers komen uit België. Een derde van alle bezoeken komt momenteel via mobiele apps of de mobiele site. Dat is 50 procent meer dan vorig jaar.
Gemiddeld geven Belgen in aanloop naar Sinterklaas 31 euro per artikel uit. Dat is 5 euro meer dan in Nederland. Vorig jaar lag dat bedrag in beide landen nog ietsje lager. De meeste Belgische bestellingen komen uit Antwerpen, maar in Vlaams-Brabant wordt gemiddeld iets meer uitgegeven. Mannen geven daarbij meer uit aan minder cadeaus, terwijl vrouwen net omgekeerd meer cadeaus aan een lagere prijs kopen.