Niet onrustwekkend, wel opmerkelijk
De evolutie van het aantal klachten moet worden gezien tegen de achtergrond van het snel stijgend aantal gebruikers van dergelijke websites, liet woordvoerster Chantal De Pauw van de FOD Economie optekenen. Toch gaf ze toe dat er eind 2012 een opmerkelijke verhoging was. Ook de consumentenorganisatie Test-Aankoop merkt een toename.
De klachten hebben vooral betrekking op het niet of te laat uitvoeren van de afgesproken dienst of om een korting die nadien minder aantrekkelijk is dan beloofd. Vaak gaat het om aanbieders die het succes van de actie verkeerd inschatten, zodat ze de dienst of het product moeilijk kunnen leveren.
Niettemin zegt Test-Aankoop dat de kritieken op socialshoppingsites doorgaans positief zijn. Zo halen de duidelijkheid van de websites, de informatie over de aanbieding en de grootte van de korting tevredenheidsscores van meer dan tachtig procent. Een belangrijke aanbieder van kortingen, Groupon, zei eerder al strenger te gaan toezien op zijn leveranciers.