12,7 miljard dollar ‘mobiele’ omzet
Tijdens het ‘holiday season’ – dat grosso modo van eind november tot begin januari loopt – hebben de Amerikaanse consumenten meer dan ooit tevoren hun smartphone of tablet gebruikt om online cadeautjes te kopen, zo becijferde marktstudiebureau ComScore Inc.
De totale ‘mobiele’ omzet bedroeg 12,7 miljard dollar (bijna 11,63 miljard euro), hetzij 59% meer dan in dezelfde periode een jaar eerder. In zijn prognoses was ComScore uitgegaan van een omzet van 11,7 miljard dollar (ca. 10,71 miljard euro), maar dat bedrag werd dus ruim overtroffen.
“Als we één onderliggende trend mogen afleiden uit het voorbije eindejaar, dan denk ik dat deze periode zal worden herinnerd als die waarin m-commerce de fysieke winkelverkoop heeft opgevreten“, zegt ComScore-topman Gian Fulgoni met enige zin voor overdrijving. Volgens hem waren de Amerikanen de traditionele rijen aan de fysieke kassa’s beu en profiteerden ze volop van de interessante aanbiedingen bij de webshops.
Verkoop via vaste pc onder de verwachtingen
Tegelijk bleef de online verkoop via desktop-pc’s onder de verwachtingen: de omzet klokte af op 56,4 miljard dollar (omgerekend 51,64 miljard euro), bijna twee miljard onder de 58,3 miljard dollar (ca. 53,38 miljard euro) waar ComScore in zijn prognoses van was uitgegaan.
“Het werd al heel snel duidelijk dat de e-commerce via desktop onder de verwachtingen zou blijven, terwijl de mobiele verkoop beter zou presteren dan verwacht”, aldus nog Fulgoni. M-commerce was dit najaar goed voor bijna een vijfde (18%) van de totale online verkoop, een flinke stijging tegenover de 13% tijdens de eindejaarsverkopen van 2014.