Open voor iedereen
De Belgian Mobile Wallet is een zogeheten open model, wat betekent dat alle Belgische smartphonegebruikers met een rekening bij om het even welke Belgische bank en met een mobiel data-abonnement bij om het even welke telecomoperator er gebruik van zullen kunnen maken.
“De consument kan zich gewoon aanmelden door zijn bankkaart te koppelen aan de Belgian Mobile Wallet en vervolgens gratis gebruik maken van zijn unieke mobiele identiteit en portefeuille bij alle apps van de deelnemende handelaars”, maken de initiatiefnemers zich sterk.
Pilootproject nog dit jaar
De voorbereidende fase is grotendeels achter de rug en de komende weken wordt gestart met de eigenlijke ontwikkeling. Daarvoor doen BNP Paribas Fortis en Belgacom, die samen een joint venture hebben opgericht, een beroep op de technologische steun van Accenture. Eind 2013 volgt dan een pilootproject en de volledige uitrol staat gepland voor de lente van 2014.
Momenteel wordt al met diverse grote handelaars/ketens gepraat, maar voor namen is het nog te vroeg. Wel onderstrepen de initiatiefnemers dat het zeker niet de bedoeling is dat enkel grote handelaars in het systeem stappen. Aanvankelijk zal de app enkel draaien op Apple- en Android-toestellen. Later wordt beslist of er ook ondersteuning komt voor andere smartphones.
“In-app commerce”
Wat deze app volgens de initiatiefnemers zo speciaal maakt, is dat het gaat om een heuse “in-app commerce”-oplossing. Daarbij wordt het volledige aankoopproces in één enkele app wordt geïntegreerd en gebundeld, van de mogelijkheid om te betalen tot het gebruiken van kortingsbonnen, getrouwheidskaarten en virtuele tickets. “Met één app kan je een hele portefeuille vervangen”, klinkt het. Ook de integratie van elektronische maaltijdcheques moet op termijn mogelijk zijn.
Zowel voor de consument als voor de handelaar zien de bedenkers vele voordelen. De gebruiker wint tijd doordat hij bijvoorbeeld niet langer moet aanschuiven en heeft alles altijd bij de hand in de app. De handelaar beschikt dan weer over een betere beveiliging en zou kosten besparen, al zouden retailers wel een “kleine vergoeding per transactie” moeten betalen (hoeveel is nog niet bekend). Voor de consument zou de app wel volledig gratis zijn.