Vlamingen geven het voorbeeld
Belgische consumenten hebben in het derde kwartaal voor 2,01 miljard euro online gekocht, zowel producten als diensten. Gemiddeld gaf de Belg in die drie maanden online 305 euro uit (gemiddeld 103 euro per aankoop). Dat blijkt uit de cijfers die BeCommerce, de federatie van Belgische webshops, zopas vrij gaf.
Concreet verrichten 6,57 miljoen Belgische consumenten het afgelopen kwartaal minstens één online aankoop. Dat betekent dat liefst 71% van de Belgische bevolking (van 15 jaar of ouder) online heeft geshopt.
Daarvan nemen Vlamingen het leeuwendeel voor hun rekening: 3,8 miljoen Vlamingen winkelden op het web tegenover 2,8 miljoen Walen. Zij besteedden respectievelijk 1,17 miljard en 840 miljoen euro online en deden respectievelijk 10,9 miljoen en 8,5 miljoen aankopen.
Op naar de 8 miljard euro jaaromzet
“Met de huidige resultaten in het achterhoofd ziet de toekomst er zeer positief uit”, klinkt het bij BeCommerce. “Tot op heden gaven de Belgen elk kwartaal ongeveer 2 miljard euro online uit en voor dit vierde kwartaal verwachten we zeker niet minder. Als we dus op deze tendens verder gaan, kunnen we het jaar afsluiten met meer dan 8 miljard euro online uitgaven.”
Geen boude voorspelling, want de drukke eindejaarsperiode komt eraan. Die zorgt steevast voor een piek in de online uitgaven. Bovendien hebben verschillende handelaars al aangegeven dat ze door de recente terreurdreiging duidelijk merken dat de Belg meer en meer boodschappen online doet (terwijl de fysieke winkels een terugval merken).