16,6 miljoen transacties
Volgens de nieuwste jaarcijfers van Ogone, het betalingsplatform waarop zowat 85% van de Belgische webhandelaars is aangesloten, is e-commerce in ons land vorig jaar met 25% gestegen. Het aantal transacties piekte op 16,6 miljoen en het totale transactiebedrag steeg van 1,1 miljard euro in 2011 naar liefst 1,4 miljard euro in 2012. Dat is ruim de helft meer dan twee jaar geleden, toen de Belgen voor 900 miljoen euro kochten op het internet.
De totale onlinebesteding mag dan al met 25% gestegen zijn, het gemiddelde aankoopbedrag is nauwelijks gewijzigd: in 2012 was dat 84 euro per bestelling, krak hetzelfde als in 2010 en één euro minder dan in 2011.
De belangrijkste sectoren in de Belgische e-commerce zijn nog altijd het toerisme en de verkoop van vliegtickets, goed voor 37% van het totale transactiebedrag. Dan volgen de telecomsector (10%), theater- en concerttickets (10%), trein-tram-bus (8,2%), retail (7,9%), kleding (5,4%), cd’s en dvd’s (4,4%), de financiële sector (1,5%) en tot slot software en applicaties (0,28%).
Dubbel zoveel “mobiel”
Omdat liefst 85% van de Belgische e-commerce via Ogone verloopt, is het bedrijf ook een prima barometer om de evolutie van m-commerce in ons land in beeld te brengen. Zoals te verwachten was, merkt Ogone een duidelijke stijging van de verkoop via smartphones en tablet-pc’s. Het gaat zelfs om een verdubbeling in vergelijking met het jaar voordien.
M-tail vertegenwoordigt intussen zo’n 5% van de internetverkopen: ongeveer 3% komt op naam van tablets, ongeveer 2% van smartphones – en dat is nog maar een begin, klinkt het bij Ogone.