De Amerikaanse online retailer Amazon heeft steeds minder nood aan de bezorgdiensten van externe partijen. De laatste jaren heeft het immers fors geïnvesteerd in de uitbreiding van de eigen mogelijkheden op dat vlak.
Distributie in Beieren gebeurt eigenhandig
In Duitsland opende Amazon onlangs bijvoorbeeld een nieuw distributiecentrum in Olching, nabij München. Sinds het pand van 6.000 vierkante meter in gebruik is genomen, doet Amazon de meeste van zijn leveringen in Beieren dan ook zelf, zonder gebruik te maken van pakjesbezorgers zoals Deutsche Post en Hermes. Dat schrijft L’Echo.
Voorlopig ontkent Amazon nog wel dat het van plan is om de samenwerking met de Duitse partners stop te zetten. “We hebben in Duitsland een langdurige samenwerking opgezet, die is gebaseerd op vertrouwen”, zegt een woordvoerder aan de Duitse krant Süddeutsche Zeitung. “We zullen ook in de toekomst nauw blijven samenwerken met deze bedrijven.”
Lease voor 20 Boeing 767
Er zijn echter nog andere aanwijzingen die duiden op de plannen van Amazon om zich meer en meer als pakjesbezorger te profileren. Zo zou het in onderhandeling zijn rond een leaseovereenkomst voor minstens 20 Boeing 767, wat hen maandelijks een bedrag tussen 300.000 en 650.000 dollar per vliegtuig zou kosten.
In China heeft Amazon zich dan weer geregistreerd als bedrijf voor het vervoeren van zeevracht, waardoor Chinese leveranciers mogelijk nog eenvoudiger toegang kunnen krijgen tot de grote Amerikaanse markt. Tot slot is Amazon ook al een tijdje bezig met het rekruteren van specialisten op vlak van transport van kleine en middelgrote pakketjes.