Nieuwe stap richting omnichannel
Na vele fysieke retailers die op de proppen komen met een eigen webwinkel, en een enkele webwinkel die zich ook aan een fysieke winkel waagt (zoals Coolblue), lijkt ook Amazon lijkt zich ook steeds meer in de richting van omnichannel te begeven. Eerder opende het al een aantal tijdelijke winkels, waar klanten in contact konden komen met producten van Kindle en waar ook deze verkoopautomaten al stonden.
Nu heeft het dus op een aantal plekken in de VS die verkoopautomaten geplaatst, zonder pop-up store als omkadering. “We zijn heel blij met de reacties van de klanten tot nu toe en zijn heel opgewonden om klanten een nieuwe eenvoudige manier te geven om accessoires, Kindle e-readers en Kindle tablets te kopen”, zei een woordvoerder van Amazon aan GeekWire.
De keuze van Amazon voor verkoopautomaten is geen verrassing op zich: ze passen volledig in de filosofie van Amazon, dat altijd op zoek gaat naar een manier om de marges te verhogen en dat ook in de distributiecentra zoveel mogelijk geautomatiseerd werkt. Het valt nog af te wachten hoe succesvol de verkoopautomaten zullen zijn. Niet iedereen wil een duur toestel kopen via een automaat, maar bij goedkopere producten lijkt dat in mindere mate een probleem.