De Amerikaanse online retailer Amazon is één van de grootste aanhangers van automatisering in zijn warenhuizen, maar het is tevens één van de grootste werkgevers in de Verenigde Staten en daar lijkt momenteel nog geen verandering in te komen.
Nood aan menselijke ervaring
Amazon gebruikt al ongeveer 30.000 robots in zijn warenhuizen om allerhande taken uit te voeren, maar heeft ook meer dan 230.000 werknemers in dienst. Die laatste dienen vooral om taken uit te voeren die nog niet door robots kunnen worden gedaan omdat ze verfijndere handelingen vragen of beroep doen op de ervaring van de werknemers om de juiste beslissingen te nemen. Nog een groot probleem voor robots is dat ze nog niet goed genoeg om kunnen met een ongeorganiseerde omgeving: hoe minder structuur er aanwezig is, hoe meer nood er is aan een gewone werknemer die de juiste beslissingen kan nemen.
Bovendien is Amazon ondanks het inzetten van een flinke robotwerkkracht nog steeds niet zo efficiënt als bepaalde andere bedrijven waar alles nog gewoon met de hand wordt gedaan. Zo haalt Costco Wholesale veel meer omzet per werknemer dan Amazon. Daarbij wordt wel geen rekening gehouden met de omzet die wordt gegenereerd door third-party verkopers, maar ook die hebben heel wat werknemers in dienst. Bovendien is Amazon ook afhankelijk van logistieke bedrijven, daar waar Costco dat soort zaken gewoon door hun klanten laten doen.
Onderzoekers zijn natuurlijk sterk bezig met het ontwikkelen van nieuwe robots die dat soort taken wel kunnen uitvoeren en Amazon is één van de drijvende krachten achter die onderzoeken. Het heeft dan ook een eigen roboticadivisie waar steeds nieuwe ontwikkelingen plaatsvinden en het schrijft wedstrijden uit die innovatieve uitvindingen bekronen. Voorlopig lijkt het er echter op dat de menselijke inbreng bij Amazon niet snel zal verdwijnen.