De Amerikaanse online retailer Amazon is begonnen met de verkoop van voeding onder het eigen huismerk. Zo verkoopt het sinds een weekje koffie van het eigen merk Happy Belly en babyvoeding van het merk Mama Bear.
Grotere marges
Net zoals met de kleding van het eigen merk, heeft Amazon besloten om vrijwel geen ruchtbaarheid te geven aan de lancering van de nieuwe merken. Waarschijnlijk doet het dat om andere bedrijven die op Amazon verkopen niet tegen de borst te stoten.
De verkoop van huismerken heeft een aantal voordelen voor Amazon. Om te beginnen zijn de marges voor het bedrijf een stuk groter, maar het kan ook de verpakkingen zelf ontwerpen en zo ontwikkelen dat die goedkoper zijn om te verzenden.
Enkel via Amazon Prime
Net zoals bij andere huismerken worden ook deze nieuwe merken enkel verkocht aan klanten die een abonnement hebben op Amazon Prime. De retailer zorgt er trouwens goed voor dat klanten amper kunnen weten dat het product door Amazon zelf wordt geproduceerd en verkocht. Nergens wordt de naam Amazon gebruikt. Amazon wil de producten ook niet als goedkopere alternatieven in de markt zetten, want de prijzen bevinden zich ergens tussen de goedkopere producten en het duurdere segment.
De markt van huismerken wordt steeds interessanter: in de Verenigde Staten waren ze vorig jaar goed voor 118,4 miljard dollar (106 miljard euro), een stijging van 2,2 miljard dollar (2 miljard euro) ten opzichte van een jaar eerder.