Frances Russel, voormalig hoofd van de vrouwenkleding bij Marks & Spencer, gaat aan de slag bij Amazon. Er gaan al langer geruchten dat de Amerikaanse internetreus de modemarkt op wil met een eigen kledinglijn onder huismerk.
Modesector in het vizier
Volgens Sky News krijgt Frances Russell, die vorig jaar opstapte bij Marks & Spencer, bij Amazon een leidende rol bij de uitbouw van een eigen kledinglijn onder huismerk. Vooralsnog wil het bedrijf van Jeff Bezos het bericht bevestigen noch ontkennen.
Amazon verkoopt al sinds 2002 kledij van andere merken – inclusief van Marks & Spencer – en is in de Verenigde Staten stilaan uitgegroeid tot een van de grootste moderetailers. Nu al groeit het modesegment op Amazon sneller dan bij grote fysieke retailers als Walmart en Target. Volgens insiders mist Amazon echter nog een eigen modelabel om ook in dit segment de absolute nummer één te worden.
Dat Amazon wel degelijk op plannen broedt, mag blijken uit een jobadvertentie voor een software-ontwikkelaar met kennis van de modewereld: “Als je eraan denkt nieuwe kleding, schoenen, horloges of juwelen te kopen, denk je dan aan Amazon? Nog niet? Wel, dat is net wat we gaan veranderen.”
Frances Russell stond twee jaar lang aan het hoofd van de ‘womenswear business’ bij M&S, maar stapte op toen ze naast de functie van ‘executive director’ voor de hele textielafdeling pakte. Die titel ging naar Steve Rowe, intussen aangeduid als opvolger voor huidig CEO Marc Bolland (die het in de loop van dit jaar voor bekeken houdt bij de Britse retailer).