Link naar eigen website
Bij de deal zou Amazon op zijn website een link leggen naar de online winkel van de betrokken modeketens. Het zou dus zelf geen producten van de mogelijke partners in het eigen gamma opnemen.
Het voordeel van de internetgigant zou dan bestaan uit het verzamelen van informatie over de verkopen, schrijft het financieel persagentschap Reuters op basis van bronnen die vertrouwd zijn met de besprekingen. Een tiental ketens zou bij die gesprekken betrokken zijn.
Hoewel de doorverwijzing naar hun sites voor bijkomende verkopen kunnen zorgen, staan de modehuizen niet te springen. Ze zien het aanbod van Amazon als een pact met de duivel: de internetverkoper, die al over gegevens van meer dan 240 miljoen klanten beschikt, heeft zich immers al bereid getoond om geld te verliezen aan nieuwe initiatieven, zolang het de macht online retailreus maar vergroot.
Extra aanbod voor Prime-klanten
Het project zou deze zomer van start gaan. Amazon zou daarbij zelfs een gratis verzending naar zijn Prime-klanten, die een jaarlijkse bijdrage van 79 dollar (57 euro) betalen, aanbieden.
De samenwerking zou ook het aanbod van Amazon helpen vervolledigen. Bovendien kan het een hulp zijn indien het bedrijf de jaarbijdrage voor zijn Prime-klanten zou willen verhogen en dus zowel extra klanten in de hogere segmenten moet zien aan te trekken als de huidige klanten nog meer ‘waar voor hun geld’ moet kunnen bieden. Het concern telt meer dan 20 miljoen van dergelijke bijdragebetalers.