Het Amerikaanse Amazon heeft een Chinese versie opgezet van zijn webshop in Japan. Zo hoopt het een deel van de Chinese markt in te palmen, die momenteel wordt gedomineerd door de Chinese Alibaba Group.
Lagere verzendingskosten
De keuze voor een Chinese versie van de Japanse website is geen toevallige. Heel wat Chinese consumenten zijn immers op zoek naar producten die ‘Made in Japan’ zijn, nadat de producten van Chinese origine de laatste jaren een slecht imago hebben gekregen in het eigen land, omwille van enkele schandalen.
Naast de vertaling naar het Chinees, heeft Amazon ook het aantal producten die kunnen worden uitgevoerd van Japan naar China gevoelig opgevoerd. Bovendien zijn de verzendingskosten teruggeschroefd, waardoor het nu voor de Chinese consument bijzonder interessant is om bij Amazon in Japan te winkelen. Zo kost het drie keer meer om een item van Japan naar Australië te sturen, dan van Japan naar China.
Amazon probeert al langer een deel van de markt in China in te palmen. Zo heeft het ook een Chinese webshop, met vooral lokale producten, en zelfs een webshop op Tmall.com. Het blijft echter moeilijk om de hegemonie van Alibaba in het land te doorbreken.