Zou Amazon, na een heuse fysieke boekenwinkel, nu ook plannen maken voor een fysieke elektrowinkel? De e-commercegigant experimenteert in elk geval al bijna twee jaar met pop-ups in dat genre.
Eigen producten demonstreren
Field Agent, een Amerikaans winkelonderzoeksbureau, stuurde een van zijn mensen naar de pop-upwinkel van Amazon in de Westfield Centre mall in San Francisco. Hij vond de winkel niet alleen “goed bevoorraad en georganiseerd” maar was ook “onder de indruk” van de demosessies van de draadloze Echo-luidspreker met stemherkenning, waar we het hier onlangs nog over hadden.
In de pop-up biedt Amazon zijn volledige gamma van eigen elektronica aan, met behalve de Echo ook de Fire-tablets en de Fire TV-gateway. Het aanbod wordt aangevuld met accessoires van andere fabrikanten (zoals hoofdtelefoons en Bluetooth-luidsprekers van Bose). Als aardigheidje voor de fans zijn er ook Amazon-sweaters te koop.
De e-tailer experimenteert al langer met pop-upwinkels. Eerder verschenen er bijvoorbeeld al tijdelijke (demo)winkels in San Francisco, Sacramento (foto), New York, Tel Aviv en Berlijn. Of Amazon echt de opening van fysieke elektrowinkels overweegt (naar het voorbeeld van zijn boekenwinkels in Seattle en San Diego) en dat idee nu aftoetst bij het grote publiek, dan wel of Amazon enkel zijn elektronicagamma onder de aandacht wil brengen van potentieel geïnteresseerden, is en blijft een goed bewaard geheim.