Amazon heeft in China een goedkopere versie van zijn abonnementsdienst Prime gelanceerd. De service is in China bijna de helft goedkoper dan in andere landen, al is ook het aantal diensten meer beperkt.
Geen streaming
Chinese klanten zullen immers geen toegang krijgen tot de streamingdiensten van Amazon en de gratis verzending is enkel geldig voor producten die van buiten China komen en meer dan 29 dollar kosten. Vanwege de beperkte dienst, moeten Chinese klanten wel maar 57 dollar (52 euro) betalen, terwijl de normale prijs voor Prime 99 dollar (90 euro) is.
De lancering van Prime in China is een volgende poging om voet aan de grond te krijgen in het land. Concurrent Alibaba heeft immers bijna de volledige markt in handen en dus heeft Amazon het moeilijk om door te breken in China. Ook die andere lokale speler, JD.com, is stevige concurrentie.
Voor Amazon zou het dus goed meegenomen zijn als het klanten kan overtuigen om een abonnement te nemen op Prime. Het is echter maar de vraag of dat gaat lukken met dit beperkte aanbod: in andere landen is Prime immers vooral populair vanwege de gratis verzending en de streamingdiensten.