Apple rukt op naar tweede stek
Al sinds de allereerste editie in 2006 staat Amazon UK telkens op één, maar Apple komt steeds dichterbij. Deze editie wipt de Amerikaanse retailreus van acht naar twee, en volgens Britse retailspecialisten wordt de Kerstperiode een strijd tussen Amazon en Apple.
“De lancering van de iPhone 4S heeft Apple het voorbije kwartaal vleugels gegeven”, zegt marktonderzoeker James Murray. “Amazon UK en Apple zijn nu de twee grootste merken in onlineretail en ze gaan de komende kerstperiode zij aan zij de gadgetoorlog in, Amazon met zijn Kindle en Apple met zijn iPad. Volgens onze gegevens is de iPad de populairste van de twee, maar de lagere prijs van de Kindle zou de shoppers wel eens kunnen verleiden.”
Fashionretailers zijn ‘in’…
Very.co.uk (van 41 naar 22) en H&M (van 58 naar 43) zijn twee van de sterkste stijgers in de lijst, wat aangeeft dat de modewebshops een boomende sector zijn over het Kanaal. Next was zelfs de enige fashionretailer die achteruitging (van 3 naar 5), al is dat vooral omdat andere shops nog sterker stegen. Next blijft echter wel veruit de belangrijkste kledingretailer online in Groot-Brittannië.
Ook andere sectoren lieten onlinegroei optekenen. Ticketmaster was een van de snelste stijgers (van 36 naar 20) met een groei van liefst 37% het voorbije kwartaal, dankzij enkele bekende groepen die hun comebacktournee aankondigden. Speelgoedreus Toys”R”Us steeg ook 15 plekken en prijkt nu op plaats 48, dankzij een toegenomen interesse voor Lego.
Reissites zijn op de weg terug
De meeste reissites – zoals easyJet, Expedia, Ryanair, Lastminute.com, British Airways en Thomas Cook, daalden in het klassement, al is dat eerder een normaal verschijnsel na de piek tijdens de zomermaanden. Treinticketservice The train line had daar dan weer geen last van en wipt vrolijk de top-20 binnen.
Voor de webshops in het huis- en tuinsegment was het voorbije kwartaal ook niet goed: B&Q blijft staan op 18, Ikea zakt licht (van 31 naar 32) en Homebase zakt drie plaatsen tot 42.
Recordverkoop op til
De sectororganisatie is wel hoopvol gestemd over de Britse internetverkoop. “Onlineshopping staat sterker dan ooit en jaar na jaar zien we het aantal bezoekers van Britse webshops met 3% op jaarbasis groeien. Die trend zal zich ongetwijfeld doorzetten tijdens dé shoppingmaanden december en januari. We voorspellen dat de kerstperiode van 2011 een nieuw record zal breken. De Britten shopten in oktober van dit jaar zo’n 322 miljoen uur online en dit cijfer zal wellicht oplopen tot 350 miljoen uur tijdens de kerstshopping”, aldus James Murray.
IMRG schat dat de Britten 3,72 miljard pond (ca. 4,3 miljard euro) online zullen spenderen tijdens de drukste weken van het jaar, namelijk die van 28 november en 5 december. “Te oordelen naar de sterkste stijgers in deze Hot Shops List zouden de fashion retailers wel eens de grootste winnaars kunnen worden.”