Prijzen bindend
Momenteel zijn de aangeduide prijzen op de website nog steeds niet aangepast en staat er nog altijd overal 12,99 euro bij. Wanneer een artikel echter in een winkelwagentje wordt geplaatst, verschijnt wel de correcte prijs. H&M onderzoekt momenteel nog hoe de fout is kunnen gebeuren.
Ondertussen zullen heel wat klanten ongetwijfeld mooie koopjes hebben gedaan en volgens Test-Aankoop is H&M verplicht om de prijs te handhaven: “Zodra een verkoper een product te koop aanbiedt met de prijs naar behoren aangegeven, is er sprake van een juridisch geldig aanbod“, stelt Test-Aankoop aan De Morgen. “De consument moet kunnen vertrouwen op de prijzen die zijn aangeduid, anders zou het te makkelijk zijn om telkens een vergissing in te roepen en een hogere prijs aan te rekenen.”
Een verkoper mag enkel een hogere prijs vragen als hij met verlies zou moeten verkopen of als het om een overduidelijke fout gaat, waarbij het prijsverschil dusdanig groot is dat een gemiddelde consument moet beseffen dat er iets niet klopt. De kans is echter niet groot dat H&M zich op één van die uitzonderingen kan beroepen.