Alipay, de betaaldienst van de Alibaba-groep, heeft een overeenkomst gesloten met Ingenico Group. Zo krijgt het toegang tot heel wat grote retailers in Europa, die in de toekomst dus ook Alipay zullen aanvaarden als betaalmiddel.
Chinese toeristen
Als Alibaba wil dat Chinese toeristen ook in het buitenland gebruik maken van Alipay, moet het op zoek naar grote ketens die het betaalmiddel willen aanvaarden. Dankzij de samenwerking met Ingenico komt het daar nu een stap dichterbij. Ingenico is immers de technologische partner van heel wat retailers in Europa.
Vorig jaar was er wereldwijd sprake van 120 miljoen Chinese toeristen, die gemiddeld 875 dollar (775 euro) uitgaven tijdens hun trip. Alipay van zijn kant beschikt dan weer over meer dan 450 miljoen gebruikers. Dan is een stuk meer dan de gelijkaardige diensten van Samsung, Apple en Google samengeteld. In China worden maar liefst 80 procent van mobiele betalingen met Alipay voltooid.
Gebruikers van Alipay kunnen momenteel al betalen bij onder andere Uber, Macy’s en Airbnb. Er zijn wel nog geen plannen om de dienst ook beschikbaar te maken voor gebruikers buiten China.