3,3 miljard euro omzet
Alibaba’s omzet steeg in het afgelopen kwartaal van 15,8 miljard yuan naar 20,2 miljard yuan, omgerekend zo’n 3,3 miljard euro. De omzet uit mobiel verdrievoudigde zelfs: van 2,5 naar 8 miljard yuan (goed voor 55% van de inkomsten). Het aantal actieve mobiele gebruikers steeg dan ook enorm: Alibaba telde er in het voorbije kwartaal 307 miljoen, tegenover 188 miljoen een jaar eerder en 289 miljoen in het vorige kwartaal.
De nettowinst klokte af op 30,8 miljard yuan (omgerekend zo’n 4,3 miljard euro), tegenover 12,4 miljard yuan in dezelfde periode vorig jaar. Die forse toename met 148% is vooral te danken aan de verzelfstandiging van Alibaba Pictures.
Omzetgroei zwakt af
Toch kunnen de sterke prestaties niet verhullen dat Alibaba’s omzetgroei vertraagt. Bij de vorige kwartaalresultaten presenteerde het concern nog een omzetgroei van 45%, dit keer blijft de groei beperkt tot 28%. Het totale aantal verhandelde goederen steeg dan wel met 34% op jaarbasis, het gaat wel om de laagste groei van de voorbije drie jaar.
Analisten schrijven de groeivertraging toe aan de verzadiging van de markt in de grotere Chinese steden. Daardoor zit er almaar minder rek op het aantal ‘nieuwe’ gebruikers: de aangroei is zelfs afgezwakt tot het niveau van drie jaar geleden. Alibaba telt nu alles samen 367 miljoen gebruikers, “slechts” 17 miljoen meer dan een kwartaal eerder. Daarnaast richt het concern zich ook meer op m-commerce (via smartphones en tablets), wat weegt op de reclame-inkomsten. Alibaba doet het dan wel weer prima in de zogeheten ‘cloud-diensten’: die zagen hun omzet verdubbelen in een jaar tijd.
Alibaba kondigde ook aan voor 4 miljard dollar aan eigen aandelen terug te kopen om de beurskoers op te krikken. In september vorig jaar tekende Alibaba nog voor de grootste beursgang ooit in New York, maar in de afgelopen maanden ging al bijna de helft van zijn beurswaarde in rook op. Ook nu werden de resultaten allesbehalve enthousiast onthaald door de beleggers.