Vertraagde groei AliExpress
Alibaba heeft te kennen gegeven dat de ‘gross merchandise value’, de totale som verkochte goederen voor het aftrekken van onkosten, minder snel zal groeien dan verwacht. Volgens Alibaba zal de groei enkele procenten lager zijn dan eerst werd voorspeld.
Daarnaast verwacht de Chinese online reus dat de groei van AliExpress zal vertragen naar een lage tweecijferige groei, omwille van ongunstige wisselkoersen in landen als Rusland en Brazilië. Die tragere groei van AliExpress heeft een grote impact op de internationale omzet van Alibaba, aangezien die voor het grootste deel afkomstig is van de online marktplaats.
Ondanks de verlaagde verwachtingen en de tragere groei van de Chinese economie, blijft de online markt in China sterk groeien. In het eerste kwartaal van zijn boekjaar haalde Alibaba nog altijd een groei van 28 procent ten opzichte van een jaar eerder. In het eerste kwartaal van 2014 was er weliswaar nog sprake van een groei van 45 procent.