Alibaba groeit als kool
Het nieuws dat de kwartaalomzet van Alibaba met 80% is gestegen tot 1,84 miljard dollar (bijna 1,4 miljard euro) en dat de winst bijna verdrievoudigd is tot 642,2 miljoen dollar (ca. 500 miljoen euro), staat te lezen in een document dat Yahoo! aan de Amerikaanse beurswaakhond SEC heeft overgemaakt. De Chinezen communiceren daar namelijk zelf niet over, maar Yahoo! – dat 24% van de aandelen van Alibaba in handen heeft – is daar als beursgenoteerd bedrijf wel toe verplicht.
Alibaba verkoopt zelf geen goederen, maar runt internetplatformen als Taobao (C2C) en Tmall.com (B2C), een marktplaats die retailers en merken in contact brengen met webshoppers. Het concern laat zich vergoeden via commissies op de gerealiseerde verkoop.
Als grootste e-commercespeler van China is Alibaba dan ook ideaal geplaatst om volop te profiteren van de Chinese internetboom: tussen 2003 en 2011 verdubbelde de internetverkoop in China elk jaar, en volgens McKinsey & Co zal de omzet tussen 2011 en 2015 verdrievoudigen tot 395 miljard dollar (ca. 300 miljard euro).
China telde eind 2012 een slordige 564 miljoen internetgebruikers, dat zijn er 10% meer dan een jaar eerder. De totale waarde van alle goederen die via Alibaba dit jaar verkocht worden, zou rond de 250 miljard euro schommelen, zo becijferden analisten.
Binnenkort naar de beurs?
De aanhoudende supergroei – tussen september 2010 en september 2011 groeide de omzet van Alibaba al eens 81% en het jaar nadien bedroeg de groei alweer 74% – is groot nieuws omdat een beursgang van Alibaba in de sterren geschreven staat.
Miljardair Jack Ma, voorzitter van Alibaba Holding, zei vorig jaar al dat een beursgang binnen de vijf jaar tot de mogelijkheden behoort, maar steeds meer analisten gaan ervan uit dat de IPO er nog dit jaar of ten laatste volgend jaar komt. Alibaba zou daarbij 62,5 miljard dollar (ca. 47,48 miljard euro) waard zijn, zo becijferden acht investeringsbanken voor Bloomberg.