De Chinese e-commercegroep Alibaba heeft in het eerste kwartaal van zijn boekjaar een omzetstijging gekend die groter was dan verwacht. De omzet kwam bijna 60 procent hoger uit dan een jaar eerder.
Helft omzet via mobiele toestellen
De totale omzet van Alibaba groeide in de drie maanden tot 30 juni met 59 procent naar 32,15 miljard yuan (4,3 miljard euro). Daarmee deed het beter dan verwacht. Ook bij de marktplaatsen Taobao en TMall ging de omzet met 49 procent de hoogte in. Vooral op mobiele toestellen werd er meer gekocht, want daar schoot de omzet met 119 procent de hoogte in naar 17,5 miljard yuan (2,4 miljard euro). 75 procent van de omzet op marktplaatsen wordt nu via mobiele toestellen gehaald.
Toch waren het niet allemaal positieve geluiden bij Alibaba. Een aantal nieuwe projecten zijn momenteel nog verlieslatend en het krijgt steeds meer te maken met de concurrentie van andere spelers, zoals JD.com.
Verkoop tandpasta en ontbijtgranen
Dat houdt Alibaba echter niet tegen om verder uit te breiden. Zo wil het nu ook in de sector stappen van producten die consumenten dagelijks gebruiken. Dat wil zeggen dat het onder andere tandpasta, ontbijtgranen en zeep gaat verkopen. Niet toevallig heeft JD.com onlangs ook zijn assortiment uitgebreid met dat soort producten.
In een eerste fase is de verkoop van het nieuwe assortiment vooral gericht op consumenten op het platteland in China, maar ook in het buitenland wil Alibaba blijven groeien. Oprichter Jack Ma wil dat binnen 10 jaar de helft van de omzet uit het buitenland komt.