De Chinese e-commercereus Alibaba wil verder blijven groeien en heeft daarvoor zijn pijlen gericht op het Chinese platteland. Zo heeft het bedrijf een fonds opgericht waarmee het jongeren op het platteland op weg wil helpen in de wereld van e-commerce.
Grote groeimarkt
Alibaba gaat daarom een miljard yuan (bijna 140 miljoen euro) investeren om een miljoen jongeren een opleiding te geven, zodat ze zelf een webshop kunnen oprichten in hun eigen dorp. Alibaba hoopt zo onder andere dat lokale boeren hun producten online zullen gaan verkopen.
Daarnaast heeft Alibaba ook nog eens bijna 800 bestelpunten gebouwd, waar het klanten op het platteland wil helpen met hun online bestellingen. Die punten worden ook meteen gebruikt als afhaalpunt. Binnen drie jaar moeten er 100.000 van die bestelpunten te vinden zijn in China.
Het Chinese platteland is goed voor ongeveer een derde van alle online klanten in China en de omzet groeide er in 2015 twee keer zo snel als in stedelijke gebieden, maar momenteel geven bewoners er wel nog steeds veel minder uit dan shoppers in de grote steden.