De geautomatiseerde supermarkten van Amazon Go zijn er nog niet of Alibaba heeft er al een antwoord op klaar. De Chinese e-tailreus presenteert Tmall Supermart, een supermarkt boordevol technologie: van virtuele paskamers tot gezichtsherkenning.
Lachen voor korting
Op 11 november, de Chinese winkelfeestdag Singles’ Day en de gelegenheid voor het grootse Global Shopping Festival van Alibaba, stelde de Chinese retailholding een prototype van Tmall Supermart voor. Wie de supermarkt binnenstapt moet zich eerst aanmelden, door met zijn smartphone een QR-code te scannen. Zo wordt ook meteen de verbinding gelegd met de Alipay-acount van de klant. Eenmaal dat gebeurd is, kan hij of zij gewoon producten uit de rekken nemen en in het winkelmandje leggen.
Sommige producten zijn echter voorzien van een camera die de gemoedsgesteldheid van shoppers kan lezen. Gekoppeld aan de elektronische prijslabels stelt Alibaba een systeem van “emotionele promoties” voor: als een klant glimlacht naar een product, zakt de prijs. Hoe groter de lach, hoe goedkoper het wordt.
Betalen met je gezicht
De winkelruimte is ook uitgerust met slimme spiegels, virtuele paskamers en slimme koopautomaten die zelf bijbestellen en aankoopinformatie synchroniseren met de Tmall-webshop. Het doel is vooral om mensen via de automaten nieuwe producten te laten uitproberen, die ze dan in grotere hoeveelheden online kunnen bestellen. De automaat geeft zelf door van welke populaire producten meer voorraad nodig is online of omgekeerd.
Betalen gebeurt in een sas, waar de shopper nogmaals zijn gezicht laat scannen en zo contactloos en cashvrij betaalt via Alipay. Tmall Supermart steunt inderdaad volledig op zelfbediening, al is dat op zich geen nieuwigheid voor de Chinese markt: Auchan lanceerde er eerder al onbemande gemakswinkels en ook de Hema-verswinkels van Alibaba zijn kassaloos.
Of Alibaba Tmall Supermart echt gaat inzetten als supermarktketen is nog niet duidelijk. Het zou kunnen dat Alibaba het concept zal verkopen aan of uitwerken voor merken, zodat zij hun eigen winkels met alle aanwezige technologieën kunnen uitrusten. Het is immers Alibaba’s streefdoel om de hele retailwereld ‘phygital’ (een samensmelting van fysiek en digitaal) te maken.