Roadshow een weekje uitgesteld
Binnenkort kennen we dus eindelijk alle details van Alibaba’s IPO, zoals de prijsvork en het totale aantal aandelen dat publiek gaat. Op 18 of 19 september zullen de aandelen dan voor het eerst zullen noteren op de beurs van New York, meldt de Wall Street Journal op basis van anonieme bronnen betrokken bij de beursgang.
“Eindelijk”, want de beursgang van Alibaba beheerst al het nieuws sinds Alibaba in september 2013 een mogelijke beursgang in Amerika in het vooruitzicht stelde, nadat onderhandelingen met de beurs van Hongkong waren afgesprongen. Half maart van dit jaar benaderde Alibaba dan een zestal banken om de beursgang voor te bereiden.
Oorspronkelijk zou Alibaba op 8 augustus naar de beurs gaan: het cijfer 8 – de achtste dag van de achtste maand – brengt volgens de Chinezen immers geluk. Maar omdat de zomerperiode niet bepaald de meest lucratieve is op de beursvloer, werd wijselijk besloten de IPO uit te stellen tot september.
Het nieuwe plan was om vanaf 1 september bijeenkomsten te organiseren met geïnteresseerde kandidaat-investeerders de traditionele ‘roadshow’, maar Alibaba moest die te elfder ure uitstellen nadat de Amerikaanse beurswaakhond SEC nog een reeks vragen had bij het nieuwste prospectus. De SEC wilde met name meer uitleg over de banden tussen Alibaba en betaalfirma Alipay.
Grootste beursgang ooit in de maak?
Met de roadshow, die nu dus op 8 september van start gaat, begint Alibaba aan de laatste rechte lijn. Het concern wil 20 miljard dollar ophalen, meteen goed voor de “grootste beursgang in de VS”. Dat record staat tot nu toe op naam van kredietkaartbedrijf Visa, dat enkele jaren geleden 19,65 miljard dollar wist op te halen.
Als het even meezit, kan Alibaba zelfs de “grootse beursgang ooit” op zijn naam schrijven. Dat record staat momenteel op naam van de Agricultural Bank of China, die in juli 2010 zomaar even 22,1 miljard dollar ophaalde. Vorige week nog zette Alibaba zijn ambitie nog eens extra in de verf: het concern verdrievoudigde zijn kwartaalwinst en boekte bijna de helft meer omzet. Als boodschap naar kandidaat-investeerders kan dat tellen.