Het Chinese Alibaba heeft bijna 880 miljoen euro neergeteld voor een meerderheid in Lazada, het snelst groeiende online warenhuis in Zuidoost-Azië, dat werd opgericht door Rocket Internet.
Nieuw en snel groeiende markt
Met de investering in Lazada richt Alibaba zich nu op het veroveren van de markt in Zuidoost-Azië. In landen als Singapore, Indonesië, Maleisië, de Filipijnen, Thailand en Vietnam is de online verkoop immers flink in opmars. Door de investering van Alibaba is Lazada nu 1,3 miljard euro waard. Naast Rocket Internet verkochten ook Tesco en Kinnevik Investment een deel van hun aandelen aan Alibaba. Daarnaast heeft Alibaba de mogelijkheid om het komende anderhalf jaar ook vrijwel alle andere aandelen van Lazada in handen te krijgen.
“Zuidoost-Azië is een attractieve mobiel gedreven markt die sterk gefragmenteerd is”, zegt Max Bittner, CEO van de Lazada Group. “De transactie zal ons helpen om de 560 miljoen potentiële klanten in de regio te bedienen met het breedste en uniekste assortiment. Daarnaast kunnen we ook gebruik maken van de knowhow en technologie van Alibaba om sneller nieuwe services uit te rollen.”