China wordt te klein
ShopRunner werd drie jaar geleden opgericht door GSI Commerce, dat onlangs opging in eBay Enterprise. Amerikanen die een account afsluiten bij ShopRunner kunnen een jaar lang hun internetbestellingen laten bezorgen tegen een vaste prijs (79 dollar) of voor 8,95 dollar per maand. Bekende retailers als Toys ‘R’ Us, Drugstore.com, eBags en RadioShack werken al samen met ShopRunner.
De voorbije maanden heeft Alibaba niet stil gezeten, maar tot nu toe kocht de Chinese groep van onlineplatformen (zoals Taobao) alleen maar… Chinees. Het begon met een strategische participatie in online reisbureau Qyer. Daarna kocht de groep voor omgerekend bijna 220 miljoen euro 28% van de aandelen van cartografiebedrijf AutoNavi en voor bijna 440 miljoen euro 18% van de aandelen van Sina Weibo, zeg maar de Chinese Facebook.
In vergelijking met de zopas geciteerde bedragen mag de 75 miljoen dollar die de Alibaba-topman nu op tafel legt voor ShopRunner dan al peanuts zijn, de participatie heeft wel een grote symboolwaarde: voor Alibaba wordt China stilaan te klein, en dus richt Jack Ma zich als ambitieuze e-ondernemer nu ook op de Verenigde Staten.
Slim bekeken in elk geval, want Alibaba liet eerder al weten dat het naar de beurs van Hongkong wil. Volgens Reuters zou die beursgang er trouwens nog voor het einde van het jaar aankomen. Alibaba zou liefst 15 miljard dollar waard zijn, een slordige 11 miljard euro.
Ex-Yahoo!
Dat Jack Ma zich inkoopt in ShopRunner, hoeft niet echt te verbazen: ShopRunner wordt geleid door de voormalige topman van Yahoo! Scott Thompson, die het bedrijf moest verlaten toen bleek dat hij gelogen had in zijn curriculum vitae.
In het voorjaar van 2012 onderhandelden Ma en Thompson persoonlijk over de afbouw van de Yahoo!-participatie in Alibaba. Yahoo! bezit vandaag nog zo’n kwart van de aandelen in de Chinese internetgroep.