De Chinese e-commercegigant Alibaba heeft deze week de kaap van de drie biljoen yuan aan verkochte goederen gerond: een stijging met 23% tegenover een jaar eerder en een verdrievoudiging in nauwelijks vier jaar tijd.
Ondanks flinke groeivertraging
Alibaba heeft het voorbije jaar voor omgerekend 410 miljard euro aan goederen verkocht. Het gaat hier om de zogeheten “Gross Merchandise Value” (GMV)-transacties, de totale waarde van alle goederen die de groep sinds de start van zijn huidige boekjaar (dat nog loopt tot 31 maart) heeft verkocht via zijn e-commerceplatformen Taobao en Tmall.
Ter vergelijking: in fiscaal jaar 2012 ging de GMV van Alibaba voor het eerst boven het biljoen yuan: een verdrievoudiging is dat dus in nauwelijks vier jaar tijd.
Drie biljoen yuan mag dan al een mooi symbolisch getal zijn, het kan toch niet verhelen dat Alibaba het voorbije jaar met een flinke groeivertraging te kampen heeft gehad. Een jaar geleden was er nog sprake van een groei met 49% op jaarbasis, de voorbije 12 maanden is die teruggevallen tot 23%.