België wordt in China geassocieerd met kwaliteit, weet Mattias Debroyer van Brussels Invest & Export. Voor Belgische bedrijven slaat Tmall Global dan ook een interessante brug naar China: ontdek er alles over op 22 september in Brussel.
Belgisch betekent kwalitatief in China
Belgische producten hebben een zeer goed imago in China, aldus ‘economic and commercial consul’ Mattias Debroyer. “België kennen Chinezen het best van al voor chocolade, op nummer twee komt bier. Ook diamant wordt heel sterk gelinkt aan België en verrassend genoeg duivensport – die hobby leeft in China echt.”
Ons land staat in de ogen van de Chinese consument garant voor kwaliteit en goeie smaak, iets waar de groeiende middenklasse koortsachtig naar op zoek is. “Chinezen zijn op zoek naar kwalitatieve producten voor hen en hun kinderen, zeker nu de nieuwe middenklasse steeds groter en rijker wordt”, ziet Debroyer.
Van melk tot chocolade
Wat uit Europa komt, wordt automatisch gezien als kwalitatief hoogstaand en veilig. Zeker voor voeding wordt daar erg veel belang aan gehecht in China, aangezien ze daar zelf nog wat mee worstelen. De laatste jaren werd het land getroffen door heel wat voedselschandalen.
“Je vindt in China zelfs melk uit Wallonië”, zegt Mattias Debroyer. “En natuurlijk op het gebied van chocolade spelen Godiva, Neuhaus en sinds kort Marcolini heel hard mee. In juni heeft Pierre Marcolini in het hart van Shanghai een eigen winkel geopend en die opening was meteen een hit. Waarom? Omdat Marcolini in het verleden nog de titel van beste chocolatier ter wereld heeft gedragen, zoiets blijft hangen.”
België speelt mee op wereldniveau
Als ‘kleine Belgen’ is het dus heus wel mogelijk om impact te hebben in een land als China, zelfs voor KMO’s en kleine bedrijven. Mattias Debroyer: “België is al bekend in China. Ik promoot België ook nooit als een klein land, maar als een land in het hart van Europa dat in bepaalde niches meespeelt op wereldniveau.”
Waarom Alibaba een interessante opportuniteit kan zijn voor Brusselse bedrijven? “Alibaba wil met Tmall Global voor kleinere bedrijven een brug zijn. Voor niche-aanbieders zijn gespecialiseerde platformen heel interessant om de Chinese consument te bereiken, voor andere merken kan een nationaal paviljoen op Tmall, met allemaal Belgische producten, een mooie kans zijn.”
Chinese consument wil alles en wel nu
De Chinese consument is immers erg shoplustig. “De generatie van eind de jaren ‘70, begin de jaren ’80, is constante verandering en steeds toenemende welvaart en rijkdom gewoon. Het zijn veeleisende consumenten: ze willen àlles aan de beste kwaliteit en aan de beste prijs. En ze willen het nu, niet morgen.”
Een uitzondering voor die prijsbewustheid is luxe: aan luxeproducten wordt veel meer uitgegeven bij ons. Rondlopen met een oud model van smartphone is bijvoorbeeld compleet uit den boze. Debroyer: “Over zes maand heeft iedereen al de nieuwe iPhone 7.”
Kinderen als kleine keizers
Ook aan kinderen wordt ontzettend veel geld uitgegeven: “Ze willen héél goeie kwaliteit, zeker voor hun kinderen. Men heeft het terecht over ‘kleine keizers’: aangezien er maar één kind per gezin is, heb je per kind 6 zorgende volwassenen”, observeert Debroyer. Alles voor baby’s is voor Westerse merken dus een bijzonder interessante markt in China. “Chinese producenten kunnen echt niet concurreren als het op babyproducten aankomt. Ze maken gewoon geen kans ten opzichte van Westerse alternatieven, en dat zie ik niet gauw veranderen.”
Op donderdag 22 september gaat een exclusieve introductie-workshop van Alibaba in Brussel door. Klik hier om in te schrijven en voor meer informatie. Opgelet: de plaatsen zijn beperkt!