De Chinese online reus Alibaba heeft een nieuwe samenwerking op poten gezet met een aantal grote merken, zoals Swarovski, Louis Vuitton en Samsung, in een poging om de verkoop van namaak tegen te gaan.
Samen de strijd aangaan
Het doel van de samenwerking is om data van verschillende partijen samen te brengen, om zo sneller verkopers van namaakproducten sneller te detecteren. Die verkopers zullen daarna aangeklaagd worden, wat er toe moet leiden dat andere verkopers in de toekomst het risico niet meer zullen nemen. Het nieuwe systeem heeft er volgens Alibaba al voor gezorgd dat maar liefst 380 miljoen namaakartikelen van de online shops van het Chinese bedrijf zijn verdwenen.
“Het krachtigste wapen tegen namaak tegenwoordig is het gebruik van data en analyses, en de enige manier waarop we deze oorlog kunnen winnen, is door samen te werken”, zegt platformdirecteur Jessie Zheng.
Ook eBay wil tegen het einde van het jaar met eBay Authenticate een gelijkaardig initiatief lanceren. Daarbij kunnen kopers en verkopers er voor kiezen om tegen een prijs producten te laten controleren door een inspecteur.