Groei in Zuidoost Azië
Woensdag maakte SingPost, een postbedrijf in Singapore, bekend dat Alibaba zal investeren in het bedrijf. Ook is er sprake van een joint venture tussen beide bedrijven, waarbij Alibaba vooral oog heeft voor de e-commercemogelijkheden in Zuidoost-Azië.
Alibaba investeert een bedrag van 312,5 miljoen Singaporese dollar (182,5 miljoen euro) in SingPost en krijgt daarvoor 30 miljoen aandelen in ruil. Zo krijgt Alibaba een aandeel van 10,35 procent in handen. Daarnaast werd ook al een eerste overeenkomst getekend die in de toekomst moet leiden tot het ontstaan van een joint venture tussen beide bedrijven. Die joint venture zou zich dan vooral bezighouden met internationale e-commercelogistiek.
SingPost kan de investering gebruiken om zijn infrastructuur op vlak van e-commerce verder uit te breiden. Momenteel is e-commerce goed voor 26 procent van de totale omzet van het bedrijf.
Gesprekken met AppNexus
Naast de investering in SingPost zou Alibaba ook één van de bedrijven zijn die geïnteresseerd is om te investeren in AppNexus, een Amerikaanse bedrijf dat gespecialiseerd is in de verkoop van online advertenties.
Volgens bronnen bij The Wall Street Journal zouden de gesprekken al in een vergevorderd stadium zijn, maar is er nog geen sprake van een akkoord. Alibaba zou met de investering meer expertise willen vergaren op het vlak van advertising, terwijl AppNexus met de hulp van Alibaba wil uitbreiden buiten de Verenigde Staten. Het bedrijf hoopt een bedrag van ongeveer 100 miljoen dollar (73 miljoen euro) op te halen tijdens de investeringsronde.
Alibaba heeft in aanloop naar zijn beursgang in de Verenigde Staten al enkele investeringen gedaan in de VS. Zo kocht het een minderheidsaandeel in TangoMe voor een bedrag van 215 miljoen dollar (158 miljoen euro) en investeerde het ook in ShopRunner, een concurrent van Amazon. Het wil ook een Amerikaanse versie van zijn marktplaats lanceren onder de naam 11 Main.
1 miljard dollar aan advertenties
AppNexus is één van de grotere bedrijven binnen het ‘automated trading’ van online advertenties. Daarbij worden advertenties op basis van enkele op voorhand bepaalde parameters online gekocht en verkocht op digitale platforms. Vorig jaar werd er volgens AppNexus voor ongeveer 1 miljard dollar (734 miljoen euro) aan advertenties verhandeld.
AppNexus krijgt per verkochte advertentie een commissie. Het haalde eerder al een bedrag van ongeveer 140 miljoen dollar (103 miljoen euro) op na een investeringsronde waarbij ook Microsoft geld in het bedrijf stak.