De Britse tak van discountketen Aldi stapt in e-commerce. Momenteel zijn er 54 verschillende wijnen verkrijgbaar en binnenkort zijn ook de wekelijkse ‘non-food’-aanbiedingen online te koop.
Gratis vanaf 50 pond
Er gingen al langer geruchten dat Aldi aan een eigen webwinkel werkte. In Groot-Brittannië is het nu zover: de discounter lanceerde er een webshop waarop in eerste instantie 54 wijnen te koop zijn. Telkens per kistje van zes en met prijzen die uiteenlopen van 20 tot 120 pond.
“Met wijn starten is voor ons een logische stap. In 2015 zijn we uitgeroepen tot Wijnretailer van het Jaar. Nu al komt één op de 13 in Groot-Brittannië verkochte flessen wijn van bij Aldi. Wijn vormt ook vaak een toegangspoort voor klanten die eerder nog niet bij Aldi gekocht hebben”, zegt Matthew Barnes, CEO van Aldi UK.
Al blijft het niet bij wijn alleen: vanaf april zullen ook de ‘Specialbuys’, de tijdelijke ‘non-food’-aanbiedingen die Aldi wekelijks aanbiedt, online te koop zijn. Klanten uit Engeland, Wales en Schotland kunnen hun bestelling thuis laten leveren of ze oppikken bij een afhaalpunt van CollectPlus. De levering is gratis vanaf 50 pond (onder dat bedrag rekent Aldi 3 pond aan).
Fenomenale expansie
Met de webshop – waarmee een investering van 35 miljoen pond (net geen 46 miljoen euro) is gemoeid – zet Aldi een eerste stap richting ‘multichannel discounting’ en legt het concurrenten als Tesco, Sainsbury’s, Asda en Morrison’s nog wat meer het vuur aan de schenen.
Dat Aldi UK als eerste met een webshop uitpakt, hoeft niet te verbazen: Groot-Brittannië is van strategisch belang voor de Duitse discounter. Tegen 2020 zal het land goed zijn voor 33% van de groepsomzet (in 2014 was dat nog 21%). Met dank aan een fenomenale expansie: Aldi telt momenteel 630 winkels in Groot-Brittannië, maar dat moeten er 1.000 zijn tegen 2022. Alleen al dit jaar komen er nog 83 nieuwe bij. Daarnaast test Aldi er ook een nieuw stadswinkelconcept uit en nu start de groep dus ook met e-commerce.