Volgens het Episerver Mobile Commerce Report scoort supermarktketen Albert Heijn het beste op vlak van mobile commerce. Albert Heijn heeft zo de leiding in een top twintig, die op basis van het rapport werd samengesteld.
Gemiddelde pak lager dan in buitenland
Albert Heijn haalt in het rapport een score van 62 procent en laat zo een “consistente, goede ervaring zien op alle apparaten”. Albert Heijn doet het vooral goed met de mobiele website en de apps voor Android. Op iPad haalt de keten een lagere score, terwijl Wehkamp.nl het daar net goed doet. Wehkamp.nl behaalt dan ook een twee plaats in de volledige lijst. Op de derde plek vinden we Bol.com.
Gemiddeld scoren de Nederlandse retailers wel een pak lager dan in het buitenland. De gemiddelde score in de Nederlandse top twintig komt uit op een schamele 26 procent, terwijl de percentages in het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten respectievelijk stranden op 57 en 50 procent.
Belangrijk voor de consument is dat een website snel laadt. Gebeurt dat niet, dan vertrekt zestig procent. Eén op de vijf consumenten trekt daarbij zelfs rechtstreeks naar de concurrentie. Andere belangrijke punten zijn een responsive design, het tonen van gebruikerservaringen en een eenvoudige toegang tot de klantenservice. Weinig consumenten zeggen behoefte te hebben aan de integratie van sociale media.