Rocket Internet, de incubatiegroep van de Duitse broertjes Samwer, heeft een halfjaar achter de rug om snel te vergeten: het groepsverlies ging vlot boven het half miljard euro als gevolg van flinke afboekingen.
Global Fashion Group is boosdoener
Het Duitse bedrijf participeert in tal van internetbedrijven (bij wie HelloFresh, Delivery Hero en Home24), maar zag het voorbije halfjaar zijn groepsverlies klimmen tot 583 miljoen euro. Daarmee doen de broertjes Samwer het een pak slechter dan in dezelfde periode een jaar eerder, toen het groepsverlies nog beperkt bleef tot 33 miljoen euro.
Die klap is grotendeels toe te schrijven aan de forse afboeking op het belang van Rocket Internet in Global Fashion Group, die een aantal Zalando-achtige webshops in Rusland (Lamoda), Zuidoost-Azië (Zalora), Zuid-Amerika (Dafiti) en het Midden-Oosten (Namshi) overkoepelt. Eerder dit jaar had ook de Zweedse mede-aandeelhouder Kinnevik de waardering van zijn participatie in Global Fashion Group al moeten verlagen van 3 miljard naar 1 miljard.
“Operationeel de goede kant op”
Operationeel is Rocket Internet naar eigen zeggen wel aan de beterhand. “De ebitda-marge (bedrijfswinst voor afschrijvingen en waardeverminderingen, nvdr.) van de kernbedrijven in de portfolio verbeterde van -32% in de eerste helft van 2015 tot -17% in de eerste helft van 2016”, klinkt het. In absolute cijfers een ‘verbetering’ met 84 miljoen euro.
Tegelijk groeide de omzet van die zogeheten kernmerken ‑ HelloFresh, Foodpanda, Global Fashion Group, Jumia, Home24 en Westwing ‑ met 32% tot één miljard euro. “Onze kernbedrijven zijn op de goede weg om winst te gaan maken, waarbij minstens drie van die bedrijven tegen eind 2017 winstgevend zullen zijn”, maakt topman Oliver Samwer zich sterk.
Op de beurs daarentegen is de koers van het aandeel nog niet echt aan de beterhand: twee jaar geleden trok Rocket Internet tegen 42,5 euro naar de beurs, tegenwoordig noteert het aandeel iets boven de 20 euro. Al werden de resultaten vanochtend wel goed ontvangen door de beleggers: die stuwden het aandeel ruim 5,5% hoger.