“België is zijn historische achterstand duidelijk aan het inhalen”, zegt Patricia Ceyssens. De voorzitster van de federatie wijst onder meer naar de grote dichtheid van traditionele winkels in ons land en de relatief late doorbraak van internetbreedband als verklaringen voor die achterstand.
Gevestigde retailers ontdekken e-commerce
BeCommerce constateerde “een groei van 23,8% in de totale omzet van online transacties verwerkt door Belgische e-commercehandelaars in 2011 tegenover 2010. En voor 2012 laten wij de 1,118 miljard euro B2C e-commerce omzet van 2011 ver achter ons”, klinkt het vol vertrouwen. Ter vergelijking: in 2010 bedroeg de omzet 903 miljoen euro.
“E-commerce is in ons land nu al goed voor 2,6% van het bruto binnenlands product. Tegen 2015 zal dat al 5% van het bbp zijn: op dat moment is de internetverkoop even belangrijk als de bouwsector“, zegt Patricia Ceyssens.
Toch is het aandeel van de online verkoop in de totale omzet van de ondervraagde bedrijven gedaald: van 66,1% in 2010 naar 58,1%. Dat is wel goed nieuws, zo blijkt, want “deze daling is te wijten aan de succesvolle doorgroei in de online verkoop van een groot aantal traditionele retailers zoals e5mode, Brantano, Kiabi, Decathlon, Delhaize, Pierre Marcolini,… die hun internetstrategie daadwerkelijk kracht bijzetten. Globaal is dit zéér goed nieuws omdat de markt van de pure players, bedrijven die enkel verkopen via internet, mooi aangevuld wordt met de gevestigde retailers, wat alleen maar zal leiden tot nog meer e-commerce.”
Debetkaarten én privé-transporteurs in de lift
Twee opvallende trends uit het onderzoek: debetkaarten worden meer en meer aanvaard als betaalmiddel, en de doorbraak van de privékoeriers als valabele oplossing voor de fameuze “last mile”.
Als online betalingsmiddel blijven kredietkaarten zoals Visa en MasterCard bij de pure players de absolute koploper: 95% van de ondervraagde webwinkels biedt deze betalingsmogelijkheid aan. Bij meer en meer pure players kunnen klanten nu ook betalen met Bancontact/Mister Cash: was dat in 2010 nog maar het geval bij 65% van hen, dan is dat cijfer al gestegen tot 81% in 2011.
“We merken een sterke stijging van 15% tegenover 2010 in de inzet van privé-transportbedrijven voor het aanleveren van online bestellingen”, zegt Patricia Ceyssens. “Dit verschil valt te verklaren door nieuwe behoeftes van de consument en door de verdere segmentering van de markt.” Toch heeft bpost de segmentering van de markt goed overleefd: 2 op de 3 respondenten (64%, tegenover 49% in 2010) geeft aan dat ze met bpost samenwerken als logistieke partner. Kiala en TNT PostPakketService volgen met respectievelijk 26% en 21%.
Explosieve groei m-tail verwacht
De online verkoop via mobiele toepassingen is en blijft een mager beestje in ons land: slechts 2,6% van de totale omzet uit de online verkoop wordt gegenereerd via smartphones of tablet-pc’s. Daar zou wel eens snel verandering in kunnen komen, zeggen ze bij BeCommerce: 15% van de respondenten geeft aan mobile retail in te zetten om de consument te bereiken, terwijl de helft van de ondervraagden er in de toekomst mee aan de slag wil gaan. Liefst 71% van de respondenten verwacht trouwens extra omzet door het toepassen van m-tail.
Alle (andere) resultaten van de jaarlijkse studie over E-Commerce in België leest u hier.